Vaimse arengu mahajäämus
ka vaimne alaareng Mental
retardation (ingl. k.)
Seletus Vaimne alaareng on mõistuse peetunud või puudulik
areng, mis iseloomustub oskuste kahjustumisega arengu vältel ning kaasneb
tunnetuse, kõne, kehalise arengu ja sotsiaalse suhtlemise madal tase.
Ülevaade Vaimset alaarengut esineb üsna harva. Kerget
vormi on kõige sagedamini, kusjuures kerge vaimse mahajäämuse puhul võivad
puudujäägid olla isegi märkamatud. Sageli leitakse vaimse mahajäämuse põhjusena
mõni neuroloogiline haigus, sagedamini jääb aga põhjus ebaselgeks. Vaimse arengu
mahajäämuse ravi ei ole olemas, küll aga saab vastavalt mahajäämuse astmele
õigesti kohandatud õpetusega oskuste ja toimetuleku puudujääke
leevendada.
Tekkepõhjused ja –mehhanismid Sümptomid ehk avaldumine Diagnoosimine ehk millised uuringud võidakse teha ja miks Ravivõimalused Prognoos Ennetamine
Tekkepõhjused ja –mehhanismid
Üheks vaimse alaarengu põhjuseks võib olla kaasasündinud
joodivaegussündroom, seda esineb peamiselt Venemaa lõunaaladel
piirkondades, kus joogivee omapäraks on joodisisalduse vähesus. Paljudel
kerge vaimse mahajäämusega isikutel leitakse mahajäämuse põhjusena mingi
peaaju haigus, kuid mitte enamusel. Näiteks esinevad vaimse
arengu häired autismi, epilepsia ja veel paljude
neuroloogiliste haiguste puhul. Enamusel jääb põhjus
ebaselgeks. Raske vaimse alaarengu põhjuseks on enamasti
kesknärvisüsteemi oluline kahjustus või arengu häire.
Sümptomid ehk avaldumine
Vaimse alaarenguga isikutel on nõrgenenud sotsiaalse kohanemise
võime. Kerge vaimse alaarenguga isikuil ei pruugi see soodsas toetavas
keskkonnas olla silmatorkav. Mõnikord võivad kaasneda
käitumishäired, aga ka liikumispuue. Kerge
vaimse alaarenguga inimesed omandavad keele mõningase
viivitusega, kuid enamik on võimelised kasutama kõnet igapäevaelus,
osalema vestluses. Enamus neist on saavutanud täieliku sõltumatuse
eneseteenindamisel nagu söömisel, riietumisel, puhtuse pidamisel, samuti
praktilised ja kodused oskused.
Nende oskuste kujunemise tempo
on tunduvalt aeglasem normist. Põhilised raskused ilmnevad tavaliselt
koolihariduse omandamisel, paljudel on probleemid just lugemise
ja kirjutamisega. Mõõduka vaimse mahajäämusega isikud
võivad vajada hooldajat kogu elu vältel.
Koolitöö edukus on piiratud, kuigi mõned neist võivad omandada põhioskused
lugemises, kirjutamises ja arvutamises. Üldiselt on sellised inimesed liikuvad
ja kehaliselt aktiivsed ning enamus näitab sotsiaalset arengut kontaktide
loomisel, suhtlemises teistega ja lihtsas sotsiaalses tegevuses.
Raske vaimse alaarenguga inimesed kasutavad harva
arusaadavat kõnet, oma igapäevase eluga nad iseseisvalt hakkama ei saa. Enamus
neist on ka tugevalt piiratud liikumisvõimega.
Diagnoosimine ehk millised uuringud võidakse teha ja miks
Diagnoosimisel võetakse arvesse mitmesuguseid asjaolusid, näiteks
keskkonda, kus laps kasvab, kultuuritausta,
käitumise olemust, kliinilisi aspekte. Peamiselt selgub
diagnoos spetsiifilisi psühhomeetrilisi teste
kasutades. Kindla diagnoosi püstitamiseks peab intellektuaalse tegevuse
alaarengu tagajärjel olema vähenenud igapäevaste sotsiaalsete nõudmistega
kohanemise võime. IQ testide tulemused kerge vaimse alaarengu
puhul on vahemikus 50-69 (keskmise normintellekti puhul on see 100), kuid see ei
ole absoluutseks diagnoosi aluseks. Mõõduka vaimse mahajäämusega isiku IQ
testi tulemus on vahemikus 35-49 punkti. Raske vaimse
mahajäämuse IQ-hinne on tavaliselt vahemikus 20-34, sügava
vaimse alaarenguga isikutel alla 20.
Ravivõimalused
Ravi ainus võimalus on vaimse alaarenguga isiku suunamine, õpetamine
ja arendamine nii, et ta saaks hakkama igapäeva eluga, enda eest
hoolitsemisega. Koolihariduse omandamisel arvestatakse arengu taset, püütakse
arendada isiku tugevamaid külgi ja õpetada erineva
tasemega spetsiaalsete õppeprogrammide järgi,
vajadusel kasutatakse individuaalõpet. Kerge vaimse
alaarenguga isikute abistamisel õppimises võib täheldada nende võimete tunduvat
arengut ja puudulikkuse kompenseerumist.
Prognoos
Vaimselt alaarenenuil on suurem risk saada füüsiliselt või
seksuaalselt kuritarvitatud või muul moel ärakasutatud. Enamus kerge
vaimse mahajäämusega isikutest on võimelised praktiliseks tööks, nagu
poolkvalifitseeritud või kvalifikatsioonita käsitöö. Kui kaasneb märgatav
emotsionaalne ja sotsiaalne ebaküpsus, võivad nad mitte toime tulla nõudmistega,
mida esitab abielu ja laste kasvatamine. Mõõduka vaimse alaarenguga isikud on
täiskasvanuna tavaliselt võimelised tegema lihtsat praktilist tööd, kui ülesanne
on üksikasjades hoolikalt selgitatud ja hea juhendamisega kindlustatud.
Täielikult iseseisev elu on täiskasvanueas harva saavutatav.
Ennetamine
Tavaliselt ei ole vaimse arengu mahajäämus ennetatav. Kui on kindlaks tehtud
selline haigus, millega tavaliselt kaasub vaimne alaareng, siis alustatakse
inimese õpetamist ja arendamist nii vara kui võimalik, et tema hilisem puudujääk
oleks võimalikult väiksem. Beebide emad peavad teadma, et lapse vaimne ja ka
füüsiline areng sõltuvad suurel määral sellest, kui palju nendega tegeldakse
esimesel eluaastal, sest just siis toimub aju ning seega ka mõtlemis-, tundmis-
ja muude protsesside kõige kiirem areng.
Kasutatud kirjandus: „Psüühika- ja käitumishäirete
klassifikatsioon RHK-10“, 1999
|